Rzeszowska Cukiernia Orłowski & Rak wygrywa konkurs „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”

Julian Orłowski i Kazimierz Rak, właściciele cukierni przy ul. Miodowej w Rzeszowie, są zwycięzcami ogólnopolskiego konkursu „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”, dla mikro i małych z całej Polski, którzy angażują się w działalność na rzecz swoich „małych ojczyzn”.  Rzeszowianie wygrali 25 tysięcy złotych, które przeznaczą na poszerzenie swojej działalności społecznej.

aktywny lokalnie firma rzeszow cukiernia-miodowa-makro csr

Mistrzowie z Miodowej w pierwszym etapie trwającym do 30 czerwca zdobyli najwięcej głosów internautów i pokonali innych przedsiębiorców z województwa Podkarpackiego. W drugim etapie konkursu, po burzliwej i trwającej wiele godzin dyskusji, jako zwycięzców wybrała ich specjalna komisja konkursowa. W jej skład weszli przedstawiciele świata biznesu i mediów: Bożena Breczko (Radio PIN), Zbigniew Gajewski (Konfederacja Lewiatan), Michał Niemczycki (Freebee), Katarzyna Dymek (Polska Przedsiębiorcza), Arkadiusz Słodkowski (Polska Organizacja Franczyzodawców).

Co takiego dla społeczności lokalnej robią Orłowski & Rak ?

Cukiernia jest aktywnym uczestnikiem wielu przedsięwzięć promujących region, ale i cały kraj. Długo nie trzeba szukać:

  • Święto Chleba i Piernika organizowane pod patronatem Pani Prezydentowej RP w ostatni weekend sierpnia w Jaworze k/Wrocławia, przygotowanie największego na świecie tortu pieczonego w jednym piecu (820 kg) przygotowanego na 630-lecie miasta Jarosławia czy
  • udział w inicjatywach około-świątecznych przybliżających tradycję świąt Bożego Narodzenia.- pokaz tradycyjnego wyrobu bombek i ozdób choinkowych, szopek, podczas międzynarodowych spotkań-wystaw Europejskiego Stowarzyszenia Szkół Hotelarsko-Turystycznych
  • wsparcie wyrobami Koncertu Kolęd, z którego dochód przeznaczony jest na wsparcie podopiecznych z Domu Dziecka w Strzyżowie. organizowany pod Patronatem Telewizji Rzeszów
  • wsparcie podopiecznych ze Szkoły Zawodowej we Frysztaku – młodzieży ze stopniem niepełnosprawności. Na cukiernicze praktyki zakład z ul. Miodowej przyjmuje uczniów zarówno z tej szkoły, jak i Domów Dziecka.
  • Stale pod opieką ma Dom Dziecka na ulicy Nizinnej, który wspiera w różnych uroczystościach.
  • wspiera też Caritas Diecezji Rzeszowskiej, choćby przy akcji ,,Bądźmy razem”, organizowanej cyklicznie na Rynku Rzeszowskim na Dzień Matki i Dziecka.
  • prowadzą także słodkie warsztaty dla dzieci z przedszkoli.

Dlaczego odpowiedzialny biznes jest taki ważny? I dla kogo bardziej?

Z wyników badania opinii publicznej zrealizowanego jeszcze przed rozpoczęciem konkursu przez Homo Homini wynika, że
ponad 75 proc. respondentów deklaruje przywiązanie do swojej lokalnej społeczności,
a zdecydowana większość (92,2 proc. badanych) przyznała, że chętniej korzysta z usług czy produktów tych przedsiębiorców, o których wie, że działają na rzecz ich społeczności. W niedużych lokalnych firmach widzimy potencjał zmian w otaczającej nas rzeczywistości, a ich właścicieli postrzegamy jako liderów skłaniających do działania także lokalne władze.
Większość (88%) ankietowanych Polaków podkreśliło, że przedsiębiorcy z małych i średnich firm wręcz powinni działać na rzecz swoich społeczności lokalnych  Ten średni wynik dla obu płci podwyższały Panie – kobiety częściej dostrzegają niekomercyjne działania przedsiębiorców w swoim otoczeniu.

Rzeszowska cukiernia Orłowski & Rak to miejsce, w którym przeplata się pasja i zamiłowanie do słodkości z sympatią i wielką otwartością na ludzi, bo jak podkreślają sami właściciele – w tym jest wartość. Cukiernia działa od 1977 roku, czyli od 37 lat. Rzeszowska cukiernia to rodzinna spółka dwóch przyjaciół z młodości. Dziś pracują w niej dzieci i pana Juliana, i pana Kazimierza, a być może wkrótce dołączą także wnuki, które już dziś kręcą się po zakładzie. Rodzina Raków to artyści-cukiernicy. Pan Kazimierz to mózg twórczy. Mózgiem technicznym jest pan Julian. To on myśli o technologii, maszynach, liniach produkcyjnych. Jak dodaje sam laureat:

Robimy to co kochamy, ale nie zatrzymujemy tego dla siebie. Dzielimy się tym, co najlepsze w nas, dołączając serce do każdego wykonanego przez nas wyrobu – mówi Kazimierz Rak – Wraz z całym zespołem stawiamy czoła nowym, ciekawym wyzwaniom

Członkowie jury konkursu zorganizowanego przez MAKRO Cash&Carry, docenili niekomercyjną działalność właścicieli cukierni Orłowski & Rak jako wyróżniającą na tle innych uczestników konkursu, i właśnie przedsiębiorcom z Rzeszowa przyznali nagrodę główną – 25 tys. złotych, dzięki którym będą oni mogli rozwinąć swoją niekomercyjną aktywność i w jeszcze szerszym zakresie zmieniać na lepsze najbliższe otoczenie.

To firma z tradycjami, działająca spójnie i konsekwentnie, związana ze społecznością lokalną, wychodząca swoją aktywnością znacznie ponad standardowo pojmowane działania charytatywne

– uzasadnia decyzję jury konkursu jedna z jurorek, Bożena Breczko z Radia PIN. I dodaje –

cukiernia z Rzeszowa to przykład szerszego rozumienia CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to przecież nie tylko działania charytatywne. Laureat codziennie udowadnia, że odpowiedzialny przedsiębiorca ma wpływ na otoczenie, a odpowiedzialny biznes oznacza również tworzenie wspólnych wartości z interesariuszami. Wielu kandydatów biorących udział w konkursie to filantropi. Wygrał dojrzały model przedsiębiorstwa prowadzącego działalność filantropijną.

W swoim konkursowym zgłoszeniu rzeszowscy cukiernicy napisali między innymi, że ludzie są dla ludzi.

To, co robimy, ma nam służyć i sprawiać, że nasze życie będzie przyjemniejsze. Nagrodę – 25 tys. złotych – zamierzamy przeznaczyć na szkolenia pracowników i uczniów, a także sfinansowanie udziału w różnego rodzaju przedsięwzięciach społecznych. Część nagrody będzie także wsparciem dla Stowarzyszenia Cukierników Karmelarzy i Lodziarzy, którego członkiem jest firma należąca do zwycięzców. Rozwijając swoje umiejętności, ucząc się i doskonaląc w fachu, korzystając z coraz to nowszych rozwiązań technologicznych będziemy mogli dłużej być aktywni lokalnie – będziemy też mogli dłużej spełniać marzenia: promować Rzeszów i Polskę, a także uczyć innych, że dobro powraca i że człowiek powinien być otwarty.

Przedsiębiorcy przeważnie nie chwalą się działalnością społeczną. Ten konkurs zwiększył szansę dostrzeżenia, że taka działalność jest możliwa i potrzebna społecznościom, wśród których drobni przedsiębiorcy rozwijają swoje usługi. Kto wie? Może niedługo usłyszymy o kolejnych osobach, które tak jak właściciele cukierni w Rzeszowie pomagają potrzebującym a przy tym aktywnie promują swoją małą ojczyznę – mówi Magdalena Figurna, koordynatorka inicjatywy „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” i PR Manager w MAKRO Cash&Carry. Historia panów Orłowskiego i Raka pokazuje, że polscy przedsiębiorcy dbają nie tylko o rozwój własnych firm, ale nieobca jest im troska o własną społeczność lokalną – dodaje Magdalena Figurna. Konkurs miał na celu wypromowanie takich osób, ale chcieliśmy też pokazać, że pomoc innym opłaca się również w wymiarze biznesowym.

Konkurs „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” miał na celu promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu przedsiębiorców z całej Polski. Inicjatywa stanowiła element globalnego konkursu realizowanego przez spółki METRO Cash & Carry w 16 krajach na całym świecie z okazji 50. rocznicy powstania firmy.

Źródło: informacja prasowa