Drugie życie PZL M-20 MEWA w Chinach – co roku wyprodukują 50 samolotów

Mielecka firma Aero AT podpisała kontrakt-licencyjny na produkcję samolotu M-20 Mewa w chińskim parku technologicznym Changzhou. Docelowo od 2017 roku z nowej linii produkcyjnej wyleci 50 egzemplarzy rocznie.

 

PZL-Mielec_M-20-03_Mewa-produkcja-w-chinach-aero-at
PZL M20 Mewa będzie produkowana w Chinach – fot. Radoslaw Idaszak, Wikimedia, licencja GNU Free Documentation License

W nową fabrykę zainwestowano 150 milionów dolarów. Chińska spółka-matka Aero AT dokonała zakupu licencji w kwietniu. Mielecka firma Aero AT, jak czytamy w lotniczapolska.pl została kupiona przez chińskich inwestorów w 2013 roku.

Przedstawiciele firmy wskazują rynek chiński jako rozwojowy, gdzie powstają szkoły pilotażu i klientela na tego typu samolot.
Decyzja o produkcji M20 w Chinach zbiega się ze zmianą właściciela firmy Sikorsky Aircraft (i PZL Mielec), a wynikać może też z ograniczeń ‚sztandarowego’ modelu samolotu firmy Aero AT (jednosilnikowy Aero AT-3 – na drugim zdjęciu).

PZL M-20 MEWA

Mewa to samolot dwusilnikowy, zdolny do transportu osób. Zbudowano go na licencji amerykańskiego samolotu Piper Seneca II. Pierwszy lot odbył się 25 lipca 1979 roku. Według różnych danych do 2002 roku, w dwóch seriach produkcyjnych wyprodukowano łącznie 20 lub 23 sztuki samolotu. Służyły one w różnych polskich służbach. W 1993 r. „Mewa” została nagrodzona godłem „Teraz Polska”.
To samolot o rozpiętości nieco poniżej 12 metrów, pułapie 7620 metrów, zasięgu 1240 km i prędkości maksymalnej 360 km/h.

pzl-m20-mewa-produkowana-w-chinach-aero-at
Samolot AT-3 – własny model firmy Aero AT fot.lotniczapolska.pl